According to the art project plan, HUBART invited the local architectural designer Watanabe Tore design and renovate the old house of CHINAHOUSE Art Base. Wu Jian’an invited nearly 1,000 Chinese and Japanese people to free swaying their colorful strokes, which were cut by the Wu and then re-collaged and shown up in the house. Based on the actual structure inside the building, all the visualized planes are covered with strokes painted on rice paper. The interior of the entire building became a holy temple of various forms of strokes. At the same time in the space to show the strokes drawn photographic records and video records.
To me, the strokes that everybody swayed are all portraits of the personal spiritual world. In a sense, these unconsciously written strokes are like the image projection of people’s hearts and can be read out through these strokes Inner view of the person. Many different people draw together the strokes, is like a wonderful little world, people’s souls meet and stay together because of “House of 500 Brushstrokes”. (Wu Jian’an)
CHINAHOUSE was founded by Sun Qian, the founder of HUBART. It is a non-profit platform focusing on promoting Chinese artists. On August 8, 2016, with the strong support of Fram Kitagawa, the general director of the Echigo-Tsumari Art Triennale, CHINAHOUSE Art Base was officially established in Murono Village, Echigo-Tsumari District, Japan. At the 7th Echigo-Tsumari Art Triennale in 2018, planned and recommended by HUBART, the Chinese artist Wu Jian’an was officially invited by the Echigo–Tsumari Art Triennale Executive Committee to create the artwork 500 Brushstrokes in the century-old Japanese-style house where the CHINAHOUSE Art Base is located. Since then, this old house has also been called “The House of 500 Brushstrokes” and became the D344 artwork of Echigo-Tsumari Art Triennale.
Creative Process of the Artwork:
- House Renovaton: Renovated the house according to the needs of the artwork sincethe end of 2017.
- Size Measurement: Accurate measurement of the the renovated space
- Strokes Collection: Collected more than 800 strokes in both China and Japan, from 2017 to the opening of the exhibition.
- Strokes Cutting: Cut each stroke manually.
- Strokes Assemblage: The artist Assembled the manual-cut strokes.
- Strokes Collaging: Collaged the strokes assemblage onto the rice papers.
- Artwork Mounted: Finished the artwork by mounting the rice papers with strokes onto the walls.
筆がつなぐ物語
CHINAHOUSE華園は中国のアートや文化などの紹介に専念する非営利組織である。HUBARTの創業者孫倩はこの目的に基づいてCHINAHOUSE華園を創設した。大地の芸術祭で総合ディレクターを務める北川フラムからも支持を得ている。2016年8月8日に越後妻有の室野村空家を改修して、中国の作家や美術・地域づくり関係者の滞在、制作の場としてオープン。2018年第七回大地の芸術祭に中国のアーティストウー・ケンアン(鄔建安)がCHINAHOUSE華園の室野空家で『五百筆』という作品を創作した。『五百筆』はHUBARTが企画し、一部のスポンサーした。それから『五百筆』は大地の芸術祭のD344号作品になった、この空家は「五百筆の家」ともよばれた。
アーティストは中日両国の千人近くを招待して、それぞれの個性に従って水墨あるいは五彩の一筆を描く。そして、アーティストがその一筆を切り取った、後に再び貼り合わせてCHINAHOUSE華園の古い家屋で展示する。建物内部の構造に基づいて、すべての視覚が及ぶ平面を宣紙に表装された筆画に覆う。建物の内部は様々な形態の筆画聖殿になる。同時に、筆画が描いた撮影記録と映像記録を展示する。
“私にとって、誰もが恣意的に描いた筆画は、個人の精神世界の描写であり、ある意味では、これらの無意識に残した筆画は人の心を投射し、これらの筆画を通じて描く人の心を読むことができる。多くの異なる人が描いた筆画が集まっていて、妙な小さな世界のように、人々の魂は「五百筆の家」という作品のために出会って、互いに守り合っている。
<作品の創作過程>
- 部屋の改修:2017年年末から作品の需求に従って、古屋を改修し始まりました。
- 寸法の測量:改修された部屋に精密な測量作業を行われました。
- 筆画の収集:2017年から開幕前まで中日の間に800人以上筆画を収集されました。
- 筆画を切取る:筆画ごとを人工的に切り取りました。
- 筆画を組み立てる:アーティストは再び筆画を組み立てる作業を行われました。
- 筆画を貼り付ける:組み立てた筆画を一つ一つ唐紙に貼り付けました。
- 作品を表装する:紙に貼り付けられた筆画を壁に表装して、作品を完成しました。
协贊:瀚和文化 HUBART / ballpen画材株式會社
企画:瀚和文化 HUBART
* 撮影の特別お礼:曽原 登、池田 恭一
With special thanks to Sohara Nonoru and Ikeda Kyouiti.