The Towada Art Center is excited to present the first-ever exhibition in Japan dedicated entirely to the work of Shanghai-based artist Liu Jianhua. Growing up in the city of Jingdezhen, ancient home of porcelain, Liu spent time working in a porcelain factory before studying sculpture, and now uses clay, stone, glass, pottery and other materials to create sculptural objects and installations on the themes of economic and social change in China, and the issues arising from this transformation.
For this exhibition the main gallery will play host to Discard (2002/2023), which features everyday items from plastic drink bottles to shoes, all crafted in porcelain. Having served their fleeting purpose, most of the items we use from day to day are abandoned and become broken, turning into what seems to be trash. Discard evokes modern lives surrounded by materials that do not revert to the earth, and how we persist in piling up on the land things that defy proper disposal. Other works spanning Liu’s career from early years to more recent times include his latest, Porcelain Tower (2022), which consists of just the mouths and necks of bottles and jars, plus the floating pillow of Regular/Fragile (2001–3), whose form leads to that of the later Mark in the Space (2010), part of the TAC permanent collection; as well as Trace (2011), which resembles black ink stains running down a wall, or the fluid glaze used to finish ceramic pieces. The exhibition title Fluid void calls to mind hollow pottery forms and the flow of glaze, but also indicates Liu’s approach to art-making, which involves incorporating in his works a “meaninglessness” devoid of either meaning or content. The title Fluid voids is also related to the current state of society, with its ever-expanding empty things both tangible and intangible. Here delicate, fragile pottery speaks of these most hollow of times.
十和田市現代美術館では、2023年6月24日(土)―11月19日(日)まで、上海を拠点に活動している劉建華の個展を日本で初めて開催しました。磁器発祥の地である景徳鎮で育った劉は、磁器工房での職人時代を経て彫刻を学びました。中国における経済や社会の変化や、それに伴う問題をテーマに、土や石、ガラス、陶磁器などを使って立体作品やインスタレーションを制作しています。
本展ではメインとなる展示室に、ペットボトルや靴などの日用品を磁器で制作した《遺棄》(2001年-2015年)を展示しました。私たちが使う日用品の大半は一時の役目を果たすと放置され、壊れてゴミになります。この作品は、私たちが土に還らない素材に囲まれて生活していることや、処分できないものを蓄積し続けている現状を想像させます。その他にも、瓶や壺の口と首の部分だけを切り取った最新作《塔器》(2021年-2022年)や、当館の常設作品《痕跡》(2010年)の造形ともつながる浮遊する枕《儚い日常》(2001年-2003年)、壁につたう墨汁や陶器の仕上げに使う流動的な釉薬を思わせる《兆候》(2011年)など、劉の初期から近年までの作品を紹介しました。展覧会のタイトル「中空を注ぐ」は、中が空洞の陶磁器の形や流動的な釉薬を連想させますが、意味も内容もない「無意味さ」を作品に込めた劉の制作への姿勢を示しました。そして、空虚な「もの」や「こと」が広がっていく現代のありさまともつながっています。繊細で脆い陶磁器が、空虚さに満ちた現代を語る展覧会となりました。